Hallo olen, olen hello!

zondag 1 juni 2008

ICT tijdens de stage

Beste ICT- vriendjes!

Als moderne leraar is het belangrijk dat wij ICT integreren in de lessen. Ik trachtte dit dan ook te doen.
Ik gebruikte uiteraard ICT om mijn lessen voor te bereiden. De lesvoorbereidingen gebeurden steeds op computer. Ik zocht vaak naar afbeeldingen op het internet en bracht met kolommen structuur aan in mijn bordschema. Ik maakte ook werkblaadjes met de kennis die ik had. Enkele van deze werkblaadjes kan u terugvinden op deze blog. Ik wilde natuurlijk ook in de lessen zelf met ICT werken.
In de lagere school was dit niet altijd eenvoudig. Als de mentor niet zo geïnteresseerd was in ICT kon ik de lessen waarin de computer werd gebruikt nogal moeilijk 'verkopen'. Toch integreerde ik de computer verschillende malen tijdens hoekenwerk. De kinderen van het vijfde leerjaar maakten oefeningen van Frans op de cd-rom van FrancoFan. In het eerste en tweede leerjaar liet ik de kinderen werken met een rekenprogramma dat op de computer stond.

Na de zeeklassen maakte ik samen met Michiel De Clercq een filmpje met Moviemaker over de fantastische dagen die we aan zee beleefden. We gaven dit filmpje af aan de contractschool. Zij speelden het af tijdens de ouderavond. Dit vonden we uiteraard heel sympathiek :-)!

Tijdens de keuzestage gebruikte ik eigenlijk heel frequent de computers. Ik deed mijn keuzestage in het middelbaar onderwijs. Daar liet ik de kinderen van 1B een reisbestemming opzoeken. Ze moesten de informatie in een word-document plaatsen. Deze info moesten ze daarna in de les Nederlands voorstellen voor punten. Ik bood deze opdracht aan via een Webquest. Ik paste deze nog een beetje aan. Het opzoeken van een hotel was ik namelijk vergeten noteren bij de verwerking. Het was dus zeker goed om de Webquest eens uit te proberen!

In 2B ging het tijdens de lessen maatschappelijke vorming ook een beetje over het thema 'reizen'. Daar gingen de lessen namelijk over toerisme in eigen land. Ik liet de leerlingen informatie opzoeken over hun eigen dorp: Beveren. Ik liet dit opzoeken op de website www.beveren.be. Daar konden ze de overnachtingsmogelijkheden, bereikbaarheid, bezienswaardigheden en recreatieve zaken opzoeken die in hun gemeente aanwezig zijn. Hetzelfde deed ik met ongeveer dezelfde opdracht rond bungalowparken. Ik liet de leerlingen allerlei informatie opzoeken op de website www.molenheide.be. Zij zochten naar faciliteiten die in het park aanwezig zijn. Dit zowel indoor als outdoor. Bovendien zochten zij naar de bereikbaarheid en de culinaire aanbiedingen.
Ik gaf de kinderen ook niet zomaar de website. Ik liet hen zelf zoeken naar de website die we nodig hadden.

Voor mijn innoverend project werkte ik een website uit die de ouders kon helpen om hun kinderen thuis te laten oefenen. Op deze site staan namelijk dezelfde spelletjes als degene die ik voor mijn innoverend project maakte. Door deze spelletjes te gebruiken kan rekenen leuker worden voor de kinderen. Deze site kan u vinden onder de 'verrassing'.

Ik zorgde er dus zeker voor dat ik ICT integreerde tijdens de lessen!s

Geen opmerkingen: